ДУ «Цэнтр гігіены і эпідэміялогіі»
Кіраўніцтва справамі Прэзідэнта
Рэспублікі Беларусь

220121, г.Мінск
вул. Матусевіча, 23

Тэл./факс 8 (017) 232 01 10

Рэжым працы: Пн - Пт з 08:30 да 17:30

МЕНЮ


Прафілактыка парушэнняў паставы ў дзяцей.

У цяперашні час у сувязі са значнай распаўсюджанасцю сярод дзяцей і падлеткаў парушэнняў паставы і скаліёзу расце цікавасць спецыялістаў і бацькоў да дадзенай тэмы. Паспрабуем разабрацца з гэтым пытаннем коратка і даступна.
Пастава-становішча корпуса чалавека і галавы ў прасторы пры сядзенні, стаянні, хадні. Яна фармуецца пад вагай цела, з дапамогай костак шкілета і мышачнай тканіны. Пастава-гэта не толькі становішча корпуса ў прасторы, але і размяшчэнне таза, стоп, галавы адносна корпуса.
Парушэнне паставы візуальна вызначаецца ўзмацненнем або polehnutím натуральных выгібаў пазваночніка або скрыўленнем хрыбетніка налева або направа. Наглядна нават неадмысловец можа адзначыць гарбаватасць, наяўнасць крылападобных (моцна выступоўцаў лапатак), асіметрыяй трыкутнікаў станы. Звяртаюць увагу на аднолькавы ўзровень размяшчэння лапатак і плячэй; сіметрычныя ці ягадзічныя зморшчыны; ці няма павароту тулава вакол сваёй восі і аднолькавай ці формы трыкутнікі, адукаваныя бакавой бачнай мяжой тулава і рукой (так званыя «трыкутнікі таліі»).
Скаліёз-спалучэнне ўстойлівага бакавога скрыўлення і ратацыі хрыбетнага слупа. Дыферэнцыяльная дыягностыка праводзіцца па дадзеных рэнтгенаграфіі.
Дзіця нараджаецца з абсалютна роўным хрыбетнікам, а выгібы хрыбетнага слупа, амартызуе ўдары пры руху, фармуюцца з узростам.
Вельмі важна пачынаць прафілактыку скаліёзу ў дзяцей з самага маленства дзіцяці і працягваць яе да 18 гадоў, да канца росту арганізма. Бо пакуль арганізм расце, ёсць вялікі рызыка развіцця скаліёзу. Найбольшы рызыка-у 11-14 гадоў! Каб гэтага пазбегнуць, трэба выконваць наступныя прафілактычныя меры:
– не саджайце груднічка-немаўля раней яго жадання, гэта значыць пакуль ён сам не зможа сесці;
– Трымайце і носіце малога на руках Такім чынам, каб яго пазваночны слуп знаходзіўся ў адной плоскасці;
– Пазбягайце карыстацца слінгам для пераноскі дзіцяці;
– не водзіце дзіцяці заўсёды за адну руку, мяняйце іх;
– штодня шпацыруйце з дзіцем на свежым паветры, у кожную пару года (пад уздзеяннем ўльтрафіялетавых прамянёў (сонца) выпрацоўваецца вітамін Д, які вельмі карысны для ўмацавання костак, а таксама выконвайце рэкамендацыі педыятра па прыёме вітаміна Д;
– для дзіцячага ложка набывайце артапедычны матрац сярэдняй ці высокай калянасці;
– падушку таксама рэкамендуецца набываць артапедычную падабраную па памеры, да года лепш спаць без падушкі;
– сядзець без руху можна не больш 20 мін., гэта перанапружваць мышцы і развівае гарбаватасць. Таму трэба часта ўставаць (хоць на адну хвіліну) і часта мяняць становішча ступняў пры сядзенні (назад-наперад, побач-паасобку);
– Сачыце за правільнасцю становішча тулава дзіцяці пры сядзенні, якое шмат у чым залежыць ад адпаведнасці мэблі росту дзіцяці. Вышыня стала павінна быць на 2 – 3 гл вышэй локця апушчанай рукі дзіцяці. Вышыня крэсла не павінна перавышаць у норме вышыню галёнкі. Калі ногі не дастаюць да падлогі, то варта падставіць лаўку, каб ногі ў тазасцегнавых і каленных суставах былі сагнутыя пад прамым вуглом. Садзіцца на крэсла трэба так, каб ўшчыльную дакранацца спінкі крэсла, захоўваючы паяснічны выгіб (лордоз). Адлегласць паміж грудзьмі і сталом павінна быць роўна 1,5 – 2 см (рубам праходзіць далонь), галава злёгку нахіленая наперад;
– Кантралюйце Адлегласць ад стала дзіцяці да яго вачэй-яно павінна быць не менш за 30 см.;
– манітор кампутара размяшчайце на ўзроўні вачэй дзіцяці;

– правільна змяшчайце асвятленне на працоўным месцы вашага дзіцяці-цень ад лямпы не павінна перашкаджаць чытаць напісанае, калі дзіця піша правай рукой, то лямпа размяшчаецца злева ці спераду;
– на думку псіхолагаў некарэктна размяшчаць крэсла тварам да сцяны. Дзеці несвядома сядзяць горбіцца, калі бачаць перад сабой манатонную сцяну. Дэкаруюць сцяну палічкамі і выявамі па выбары дзіцяці;
– купляйце школьны ранец з шырокімі мяккімі шлейкамі, а не сумку праз плячо;
– выкарыстоўвайце падстаўку для кніг;
– на працягу дня трэба некалькі разоў класціся роўна на жывот або на спіну па 15 мін. на цвёрдую паверхню, што выдатна разгружае пазваночнік;
– важны момант-адсочваць і карэктаваць непажаданае становішча цела: сядзенне з падціснутай пад сябе нагой, закідванне адной нагі на іншую, а таксама апора галавы на руку пры сядзенні;
– дзіця не павінен чытаць і глядзець тэлевізар лежачы на баку;
– гарманічнае сіметрычнае развіццё цягліцавага гарсэта з дапамогай заняткаў фізічнай культурай спрыяльна ўплываюць на стан паставы, асабліва карысныя заняткі плаваннем;
– аддайце перавагу ровар самакату (катанне на самакаце правакуе асіметрыю апорна-рухальнага апарата);
– Сачыце за правільнасцю паставы візуальна: галава ледзь прыпаднятая, плечы распраўлены, лінія жывата не выходзіць за рысу грудной клеткі, лапаткі не выступаюць. Не забывайце аб планавых аглядах артапеда!

Урач-гігіеніст Іванова А. Ю.

18.09.2019